Връзки

Нека от самото начало да си кажа, че по всяка вероятност не съм първият, който да се е замислял по този въпрос. Убеден съм, че ако се бях поразровил достатъчно дълго време, щях да се захвана с писането на реферат и цитирането на различни източници, а не с някаква си най-обикновена публикация в блог. Само че си знам аудиторията – едва ли някой от редовните посетители би искал да попадне на километричен анализ, изпъстрен с десетки хиперлинкове към чуждоезични статии. Имате си както Интернет, така и предпочитани търсачки, ако успея да предизвикам интерес, ще се разтършувате по свое желание.
Това предълго и преоправдаващо се въведение е към една тема, която бавно назряваше в главата ми от известно време насам. Струва ми се, че най-накрая е стигнала до това да мога да ѝ обърна подобаващо внимание. Става въпрос за разминаването между връзките наяве и връзките такива, каквито са представени във Facebook.
Не, няма да говоря срещу Facebook, държа да подчертая това. Феноменът е дотолкова разпространен, че съвсем спокойно можех да напиша „каквито са представени онлайн“ на края на последното изречение от предния абзац, но мнозинството от наблюдаваните от мен случаи се намират в OG-то на големите онлайн социални мрежи. Съгласете се, че така ще е и много по-удобно за четене, тъй като едва ли има някой, който да е еднакво активен в повече от един такъв сайт, а пък този, в който е активен, най-вероятно е Facebook. Хайде, край на обясненията, да почваме по същество.
Напоследък често ме питат какво се случва между мен и приятелката ми. Това изобщо не е поради някакъв проблем, просто хората са любезни и искат да разберат нещо повече за нас, също както аз проявявам интерес към техния живот и с удоволствие слушам техните истории. Тези хора се наричат „приятели“, Георги, и аз ги имам, така че спри с тази тъпа шега!
Извинявам се за отклонението. Както бях тръгнал да казвам, подобна проява на интерес е напълно естествена и аз я разбирам отлично, точно както са ме програмирали техниците ми. Само че преди време въпросът ми беше зададен по един много определен начин и именно тази негова формулировка ме накара да се замисля. Беше едно простичко допълнение, което обаче промени значението на оригиналното запитване до неузнаваемост: „Питам, понеже не виждам да ти харесва неща във Facebook.“.
Ето го! С няколко думи, хората очакват реалната връзка да се транслира по някакъв начин и във Facebook, като едновременно с това мислят, че това, което виждат като активност между двамата партньори онлайн, представлява акуратно отражение на взаимоотношенията им. Да, можех да го кажа и по-просто, но гледам да не си подценявам читателите.
Да разискаме още. Тук ми се вижда подходящ момент да вкарам един термин, за който се надявам, че вече е прилаган все някъде и ще придаде малко тежест на цялата тази скромна по размери и брой на референтни публикации монография – „онлайн Аз“. Онлайн Аз-ът, или също така онлайн образът, е този образ, който изграждаме за себе си в сайтове като Facebook и много други като него. Не знам доколко това прави впечатление, но онлайн Аз-ът обикновено се състои от крайности. Ще дам примери. Примери, в които ще изключа забавни картинки или клипчета, спортни събития, политически вълнения и всякакви други неща, които нямат ясно и конкретно отношение към изградения образ за онлайн личността.
Колко от вас биха споделили абсолютно всяка една подробност от своя живот на пълно всеослушание? Гарантирам, че никой не си е изстрелял ръката нагоре в края на предишното изречение. Когато публикуваме нещо за самите себе си във Facebook, ние преценяваме как то би повлияло на вече създадения от нас образ. По тази причина споделяме само положителни или отрицателни състояния и случки. Това са крайностите. Сред позитивите са изключително добро настроение, някоя много забавна случка, събития като годеж, сватба, академичен или професионален успех и лично постижение; сред негативите – скука, раздразнение по повод дадена актуална новина, възприето накърняване на личното достойнство и отъждествяване с някоя социална несправедливост. Излиза, че в такъв случай онлайн Аз-ът е съвкупност от тези крайности, без да се обръща внимание на всичко останало по средата – нюансите, които правят живота по-разнообразен и сложен, които създават по-завършен и пълноценен образ. Същото е и при романтичните взаимоотношения.
На този етап съм успял да обособя два различни вида онлайн двойки и съответното за тях поведение, макар и да съм убеден, че с малко по-задълбочена работа по темата няма как да не се намерят и още. Първия вид нарекох „демонстративни“, а втория – „незабележими“. Не ме бива много да давам имена, ще ме прощавате.
Демонстративните двойки са онези, които толкова много обичаме да оплюваме в статуси и коментари. Те са онези лигавите, които си пишат по стените, споделят си по стотици песни дневно, качват хиляди прегърнати и/или целуващи се снимки, наричат се с милиони прякори и галени имена и задължително пишат по десетина сърчица и целувки след всяко изречение, сякаш препинателните знаци не им стигат. Незабележимите двойки са незабележими, защото освен ако човек не знае, че тези двама души са във връзка, нищо от онлайн съдържанието за тях не би подсказало този факт. Не е задължително да си харесват всяка публикация, статус или коментар, не се тагват навсякъде, където са били, където са се снимали или изобщо където са правили все нещо заедно. Първият вид искат да покажат на целия свят колко много се обичат, докато за втория няма никакво значение кой какво знае, стига те да са наясно с чувствата си един към друг.
Шокиращото е в това, че ако човек попадне на две двойки от всеки вид в реалния живот, то тогава не би открил кой знае колко голяма разлика.
Как е възможно това, ще попита някой. Ами много просто: също както онлайн Аз-ът не отговаря напълно на действителността, така и онлайн двойките контрастират с поведението си в реалния живот. Генерализирам, разбира се – има много различни стилове на привързване и проявления на любовта между двама души, но темата е все още в зародиш и ако съм успял да провокирам поне малко размисли по нея, значи съм изпълнил целта си.
Така че отсега да се знае, че случващото се (или неслучващото се) между двама души във Facebook не е адекватна репрезентация на отношенията им. Не ги съдете толкова много. Само малко. 😉
Относно

Ама какво, и тук ли трябва да пиша?! Че за какво си играх да попълвам страницата "За мен"?!

Tagged with: , , , , ,
Публикувано в Откровение

Напиши ми нещо!

Върни ме до:
Чете ми се:

Ако го направиш, ще ти напомням за ново съдържание. Въведи e-mail адреса си в полето долу, натисни бутона и после провери пощата си за потвърждаване. Няма да те спамя повече от веднъж седмично, обещавам.

Искаш ме за приятел?

Виж, поласкан съм, наистина. Засега обаче мога да ти предложа единствено да ме последваш на поне едно от изброените тук места:

1-facebook_logo 2-twitter_logo 3-google+_logo 4-instagram_logo 5-soundcloud_logo

Кратки хаотизми:
Когато не пиша:
Бира и дюнер: за моментите, в които не ти пука и просто искаш да се наядеш. :D #IDGAF They are so far away, and their light takes so long to reach us... #Watchmen Какво да направя, жените все така се въртят около мен. :D #LadiesMan Днес кръстих този гълъб Гуендолин, ЗАЩОТО МОГА! :D #DailyRandomness Ох, илюстрациите на Кийт Томпсън... :D #ScottWesterfeld #Leviathan Из архивите на телефона ми. #StreetPerformers #Staropramen Суперкотката отново напада! :D #Caturday Моят летен коктейл. :D #GettingMyDrinkOn Когато ме засърбят ръцете. #Megaminx Soft kitty, warm kitty... :D #Caturday Ъгх, толкова е секси. :D #ArtClub Из архива на телефона ми. #SpaceDance Сватбено. :) #WeddingBells Малко по-арт да го докараме. :D #TBT I whispered underneath my breath... #EdSheeran #Perfect "I'm okay with it. It's the right thing." #SupermanUnchained Първата ми разходка. :D #TBT Red eyes, take warning. #DailyRandomness
Из библиотеката ми:
Имаш смартфон? Виж как изглежда блогът на него!
